トップID関連文献等文献学術論文(審査あり)

ID関連文献等 一覧

このページは、IDに関する文献などを見るものです。必要な文献を見つけるにはカテゴリを選択するか、検索してください。



2017年 / 2016年 / 2015年 / 2014年 / 2013年 / 2012年 / 2011年 / 2010年 / 2009年 / 2008年 / 2006年 / 2005年 / 2004年 / 2003年 / 2000年 / 1998年 / 1997年 / 1996年 / 1994年 / 1989年 / 1988年 / 1987年 / 1986年 / 1984年 / すべての年


学術論文(審査あり) [2009年度] に属する文献一覧 (4件)

  • 仲道雅輝,松葉龍一,江川良裕,大森 不二雄,鈴木克明(2009)「科目ガイダンスVOD」を基軸としたFD-全学的なe-learning推進を実現する教員の意識改革-.日本教育工学会論文誌33(suppl.):25-28
      詳細はありません。
  • リンク Suzuki, K., & Tada, N.(2009). A Layers-of-Quality model in online course design: The Five-E Model. International Journal for Educational Media and Technology: 3(1), 92-103▼
     This paper describes a layersofquality model for d esigning eLearning environments based on frameworks and models of inst ructional design (ID) applied in a hierarchical fashion. There have been a number of theories and models in the field of ID and technology that can be applied to m ake eLearning a better quality. However, little is known about how to select approp riate models for improving various aspects of eLearning. This paper proposes a cohesive model, the FiveE Model, for selecting the right model and techniques for appropriate purpose in eLearning design, thus providing a scheme for bett er utilizing the existing knowledge base in designing and evaluating eLearni ng practices. A further agenda for constructing a more robust model is also discus sed.
  • リンク 仲道雅輝・松葉龍一・江川良裕・大森 不二雄・鈴木克明(2009) 「『科目ガイダンスVOD』を基軸としたFD-全学的なe-learning推進を実現する 教員の意識改革-」 日本教育工学会論文誌33(増刊号):25-28▼
     日本福祉大学では,履修登録前に学習目標や授業内容の確認を容易にするオンデマンド化された科目ガイダンスビデオを開発し,2008度より本格的な利用を開始した.この導入により,全教員がe-learningコンテンツ制作に関わることになったためにe-learning製作に対する不安や負担感を減少させることができた一方,シラバスの見直し,学習目標をより明確化する等のFD活動も活発化させ,ICTを活用したブレンド型授業が増加するなどの全学的な教育改善に進展してきている.本論文では,科目ガイダンスビデオの開発,視聴実施に至るまでの組織的な取り組みと,科目ガイダンスビデオ開発の効果を検証するために行った開発に携わった教員へのアンケート調査の結果を報告する.多くの教員は科目ガイダンスビデオの開発をかなり好意的に受け入れており,その視聴実施は受講生に対して十分な効果が認められるという考えを持っていることが分かった.
  • リンク Suzuki, K. (2009). From Competency List to Curriculum Implementation: A Case Study of Japan’s First Online Master’s Program for E-Learning Specialists Training. International Journal on E-Learning: 8(4), 469-478 [Also available as an article in e-book: Bonk, C. J., Lee, M. M., & Reynolds, T. H. (Eds.) (2009). A Special Passage through Asia E-Learning. Charlottesville, VA: Association for the Advancement of Computing in Education. (see http://www.editlib.org/ebooks/)].▼
     Thisarticledescribesthecreationofafullyonlinemaster’s programfore-learningspecialisttraining.Thisprogramisthe firstofitskindinJapan.Asbackgroundinformation,Japan’s generaltrendsine-learningaredescribed,includingactivities ofthee-LearningConsortiumJapanandNationalInstituteof MultimediainEducation.Suchfeaturesofthemaster’spro- gramarethenintroducedascoreandoptionalcompetencies forgraduates,curriculumdesign,coursedesignpolicy,and learning portal design. Since the core of the program is instructionaldesignandtheprogramdealswithe-learningnot onlyasthemeansofdeliverybutalsoasthecontentareaof training, this online master’s program may be considered unusual.Nevertheless,thelessonslearnedinthiscaseand associatedimplicationsforotherprogramdevelopmentare importanttoothersbuildingsimilaronlineprograms


おすすめ情報

教授システム学専攻の公開科目でIDの基礎を学習できます。おすすめ科目は以下です。
・基盤的教育論
・eラーニング概論

謝辞

本サイトは、JSPS科研費「教育設計基礎力養成環境の構築とデザイン原則の導出に関する統合的研究(23300305)」の助成を受け、研究開発を行いました。

70-532   EX300   70-413   PEGACPBA71V1   CISSP   210-060   210-065  , 1Z0-803   70-463   EX300   JN0-360   300-208   70-486   200-120  , 300-075   70-412   200-125  , MB6-703   102-400  , 200-125  , ITILFND   300-115   VCP550   AWS-SYSOPS   70-410   70-980   000-089   300-115   9L0-012  , M70-101   NS0-157   VCP550  , 640-911   MB5-705  , 1V0-601  , 1z0-808   1Z0-060   350-080   N10-006  , 000-106   1Z0-144  , 200-125  , C_TFIN52_66   VCP550   350-030   MB5-705   70-487   70-413  , C_TFIN52_66   SSCP   70-347   MB6-703  , 352-001   101-400   000-080   70-246   642-999   200-355   MB2-707   70-980   PR000041   CCA-500   1Z0-804   NS0-157   70-270   300-075  , EX200   ICBB   70-463   OG0-093   220-802   300-208   100-105  , 350-080   1z0-434   1Z0-144   350-018   70-487  , 2V0-621  , MB2-704   70-270   HP0-S42   100-105  , 500-260   200-125  ,